در مقالات نظام مهندسی

نمونه سوالات دوره لوله کشی گاز ساختمان

نمونه سوالات دوره لوله کشی گاز ساختمان-مبحث 17 مقررات ملی ساختمان با عنوان لوله کشی گاز طبیعی هفدهمین مبحث از مباحث بیست و دوگانه مقررات ملی ساختمان است که از منابع مهم برای آزمون نظام مهندسی رشته های مختلف شمار می رود.

لوله کشی گاز مایع، گازهای سوختنی به غیر از گاز طبیعی و گازهای غیرسوختنی شامل این مبحث نشده و تنها مقررات مرجع طراحی، اجرا و نظارت بر لوله کشی گاز ساختمانها و محوطه ها در کشور است.

نکات مبحث 17

ترموکوبل : وسیله ای ست که در صورت روشن نشدن مشعل دستگاه یا ازبین رفتن شعله ی اصلی مشعل ,مسیر ورود سوخت به مشعل بسته یا شعله ی اصلی مشعل و شمعک آن هر دو قطع می گردد.

رگولاتور : تنظیم کننده ی فشار هوا

جوش الکترو فیوژن : نوعی روش جوشکاری لوله و اتصالات  پلی اتیلن

انواع مشعل گاز :

1-مشعل اتمسفری :مشعلی که در آن از نیروی فوران گاز برای مکیدن بخشی از هوای لازم برای احتراق (هوای اولیه) استفاده می گردد.این مشعل برای احتراق کامل به هوای ثانویه نیاز دارد.

2- مشعل نیرو : مشعلی که مجهز به دمنده است و گاز یا هوا یا هردو با فشار وارد آن می گردد.

موارد زیر باید طبق ضوابط مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان انجام شود:

طراحی، انتخاب مصالح و اجرای لوله‌کشی گاز طبیعی
آزمایش‌ها، بازرسی‌ها، کنترل‌های کیفی دودکش‌ها
هوارسانی و تامین هوای احتراق
نصب، راه اندازی، ایمنی و بهره‌برداری از لوازم گازسوز در ساختمان‌ها و محوطه‌هایی که لوله‌کشی گاز طبیعی در آن‌ها اجرا نشده

مجموعه استانداردهای شرکت ملی گاز تحت عنوان IGS و استانداردهای شرکت ملی نفت تحت عنوان IPS که در پروژه های گازرسانی و صنعت نفت کشور، مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این مقررات نیز در موارد مرتبط به عنوان مرجع مورد استناد قرار گرفته اند.

 

مقررات مبحث هفدهم با هدف طراحی، اجرای لوله کشی، نصب و نگهداری وسایل گازسوز در ساختمانها و محوطه ها در جهت ایمنی اشخاص و اموال، بهداشت، رفاه ساکنین و کاربران، حفظ محیط زیست، مصرف بهینه گاز و مصالح لوله کشی و حفظ زیبایی ساختمان و محوطه تدوین گردیده و باید در طرح، اجرا و بهره برداری رعایت گردد.

آنچه مقررات ملّی ساختمان را از این قبیل مدارك متمایز میسازد، الزامی بودن، اختصاري بودن و سازگار بودن آن با شرایط کشور از حیث نیروي انسانی ماهر، کیفیت و کمیت مصالح ساختمانی، توان اقتصادي و اقلیم و محیط می باشد تا از این طریق نیل به هدفهاي پیش گفته ممکن گردد.

در حقیقت مقررات ملّی ساختمان،مجموعه اي از حداقل هاي مورد نیاز وبایدهاونبایدهاي ساخت وساز است که با توجه به شرایط فنی واجرائی وتوان مهندسی کشور وبا بهرهگیري از آخرین دستاوردهاي روز ملّی وبین المللی وبراي آحاد جامعه کشور،تهیه وتدوین شده است .

 

ارتقاپایه مجری برگزاری دوره های  مجازی ورود به حرفه , تمدید و ارتقای پروانه نظام مهندسی ساختمان وبرگزار کننده آموزش جامع مبحث 17 مقررات ملی ساختمان با مدیریت دکتر مهدی آخوندی 

امکان شرکت در دوره ها برای تمامی مهندسان نظام مهندسی های کل استان های کشور

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید